האם זה יקרה ומה יקרה כשמשרדי הפרסום הגדולים יקרסו ומשרדי פרסום דיגיטליים קטנים ישתלטו?

איננו ממהרים להספיד את משרדי הפרסום הגדולים, אך יחד עם זאת אין להתעלם משינוי המגמה שרק הולך וממשיך לצבור תאוצה בכול הנוגע לכלל תחום התעסוקה ועל כן לצד מגוון שינויים שכבר הספקנו להיחשף אליהם בתחום השיווק (הפרסומות בעיתונים הולכות וגוועות, מסך הטלוויזיה אינו מושך כבעבר ואילו העולם הדיגיטלי מתרגל למקום של כבוד בשורה הראשונה), עדיין יש לצפות למגוון שינויים נוספים, שינויים שאמורים להתמתח ולהעניק מענה פונקציונאלי למגוון צרכים חדשים, ואם נציין את ההנחה הרווחת שלפיה לפחות חצי מהפעוטות של היום עתידים לעבוד במשרות שטרם מוכרות לנו, הרי שללא ספק יש מקום להעלות את השאלה הבאה:

מה יקרה כאשר משרדי הפרסום הגדולים יושפעו, ישתנו ואף יפנו מקום למשרדי הפרסום הדיגיטליים הקטנים? ובשאלה זו נעסוק בשורות הבאות.

 

חוקי המשחק משתנים

ראשית נעצור ונסביר שכיום אין הכרח לפנות אל משרדי פרסום גדולים, וזאת כי חוכמת ההמונים מוכיחה את עצמה גם בתחום זה.

מבקשים דוגמה?

ברשת האינטרנטית ניתן למצוא אינספור סרטוני פרסומות אשר הופקו בידי אנשים פרטיים, ולו במסגרת תחרות נושאת פרסים מטעמם של משרדי פרסום קטנים – עובדה שבקלות מוכיחה שכיום גם אנשים מהשורה יכולים לתרום רבות לתחום הפרסום.

עם זאת, בין סרטון פרסומי לבין מהלך שיווקי ישנה דרך ארוכה, כך שאין לטעות שניתן להסתדר ללא משרדי פרסום, אך כן ניתן לומר בביטחון מלא שחוקי המשחק השתנו ושאט אט משרדי הפרסום הגדולים מפנים מקום של כבוד למשרדי הפרסום הקטנים, וכאן המרוויח הגדול הוא ללא ספק הלקוח הפרטי, וזאת כי הוא זוכה לארבעת היתרונות הבאים:

  1. יחס אישי
  2. ניהול זול
  3. מומחיות נקודתית במגוון נישות רלוונטיות
  4. שיווק יצירתי
  5. פרסום באינטרנט כבר אמרנו

 

הגודל כן קובע

לאחר שראינו שהמציאות מובילה אותנו ליישר קו עם האסטרטגיה הדינמית בתחום ולאחר שראינו שמשרדי הפרסום הגדולים כבר אינם בהכרח הצד שנהנה מהנתח הגדול של העוגה, יש מקום להכיר בחשיבות של משרדי הפרסום הקטנים ויש מקום להבין למה ניתן לצפות מהם, כי לעיתים הגודל כן קובע – רק בכיוון ההפוך.

במה מדובר? עברו על רשימת התובנות שכבר אזכרנו, הפעם ביתר פירוט:

  • כאשר פונים אל עסק יותר קטן ניתן ליהנות מתחושת אינטימיות יותר גדולה, כלומר ניתן לקבל יחס יותר מקיף, ולו כי עסק קטן מבין עד כמה חשוב להרשים ולשמר כל לקוח.

 

  • משרדי פרסום גדולים מעסיקים הרבה עובדים, יושבים במשרדים יותר גדולים ואף משקיעים יותר בשיווק עצמי. מכאן שיש יותר הוצאות והלקוח נדרש לשלם תשלום יותר גבוה. לעומתם משרדי פרסום קטנים מוציאים פחות, נלחמים יותר על כל לקוח ויותר באים לקראת כל לקוח – עובדה שהופכת את כלל הבחירה בהם ליותר חסכונית ומבטיחה.

 

  • כיום מגמת השיווק משנה כיוון, ועל כן יש צורך בתתי התמחויות שמהוות חידוש בתחום. אי לכך בעוד שמשרדי פרסום גדולים מתקשים לשנות מגמה, משרדי פרסום קטנים מראש יותר ממוקדים וגמישים, ולו כיוון שהם חדשים בתחום ועל כן בוחנים פעמיים במה להשקיע משאבים.

 

  • תחום השיווק הנו תחום דינמי שמצריך רגליים על הקרקע לצד ראש יצירתי. אי לכך כיוון שעסקים קטנים מבינים היטב את התחרות הגדולה ולעיתים בעלי פחות אמצעים מבעלי עסקים גדולים, דווקא אצלם ניתן למצוא נתיבי שיווק דיגיטלי יותר יצירתיים, ומכאן שגם יותר אפקטיביים.

 

מה מספרים הנתונים?

 

אם נבחן מעט נתונים, נמצא שלא פחות מחמישה משרדי פרסום בינוניים סגרו את הדלת בשנים האחרונות ומגוון משרדי פרסום גדולים נשארו לעמוד במקום, כלומר ענף הפרסום כבר אינו מסחרר כבעבר, אם מבחינת שחקנים ואם מבחינת תקציבים, ולו בעקבות העולם הדיגיטלי שרק ממשיך לצבור תאוצה (מהווה כיום כשליש מנפח הפרסום).

לאור כל זאת נסיק שכן יש מקום למענה נקודתי משמעותי וכן יש מקום לשחקנים קטנים אך הרבה יותר מוכשרים ויצירתיים – לשחקנים שמכירים את הבריכה, את עומק המים ואת הכרישים ששוחים בה, אך יחד עם זאת אינם מפחדים לקפוץ פנימה ולהשיג את המטמון שנח בקרקעית.

באדיבות מ: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001172702

*סקירת מצב משרדי הפרסום הגדולים – לצד כאלו שעלו במקצת, יש שחוו הפסדים משמעותיים.

 

קשובים למציאות

אם נבקש להציג מסקנות, או יותר נכון הנחות מבוססות, נציין שכיום משרדי פרסום גדולים מבצעים עבודה טובה בכל הנוגע לתחום הפרסום הקונבנציונאלי, אך כיוון שמי שמבין עניין יודע שכיום המלחמה האמתית מתבצעת בזירה הדיגיטלית, הרי שיש לתת מקום לנותני מענה נקודתי, כגון משרד פרסום דיגיטליים קטנים.

אי לכך, אם נחזור לשאלה “האם זה יקרה ומה יקרה כשמשרדי הפרסום הגדולים יקרסו ומשרדי פרסום דיגיטליים קטנים ישתלטו”? נענה שגם אם משרדי הפרסום הגדולים לא יקרסו, הם כן עתידיים להשתנות וככול שהלקוחות יצברו יותר ניסיון, כך יהיה יותר ברור שמשרדי פרסום קטנים יותר מתאימים על מנת לקרוא מציאות ולהכתיב מגמות חדשות – יהיה יותר ברור שלמשרדי פרסום קטנים יש כוח גדול!