עולם הפרסום הדיגיטלי – מה טומן העתיד?

במרוצת השנים הפרסום הדיגיטלי עבר תהליך מרתק שמזכיר לא מעט את האבולוציה האנושית.

רק בעוד שניתן להשוות בין קופי האדם הקדמון לבין לוחות המודעות שפוזרו ברחובות רומא העתיקה, בעוד שאת שלב הביניים של ההתפתחות האבולוציונית ניתן להשוות למודל הפרסומי שהתחיל בסוף המאה ה19 (בה מרב הפרסומות היו בעיקר קונקרטיות) ובעוד שאת הופעת המין האנושי ניתן להשוות להתפתחות השיווק במדיה הדיגיטלית –

הרי שהשלב הבא במדיית הפרסום עדיין לפנינו, וממש כמו מעטה הערפל שהבינה המלאכותית מייצרת לגבי ההשלכות על כלל האנושות,

כך עתיד עולם הפרסום הדיגיטלי אינו ברור, אך כן ניתן להיות בטוחים שאנו עומדים להיות מופתעים, למרות שכן יש מספר שלבים שכבר כיום ניתנים לחיזוי.

אך האם הם יהיו נטו חיוביים? זו כבר שאלה שאין למהר להעניק עליה תשובה.

מגמה בתאוצה

מה כן ניתן לדעת?

ניתן לבחון את הנתונים ולהסיק שמשנות ה70 ועד היום ישנו תהליך של שחיקה מצדו של הלקוח.

אי לכך על כן על מנת להצליח בתחום השיווק, על הפרסומות להיות יותר אמוציונאליות וקצרות.

מדוע?

יש להבין שהלקוח התחיל להיות חסר סבלנות ולא פעם מחשיב את הפרסומאי כרמאי.

עם זאת, כיוון שאין לוותר על פרסומות ואילו הרף בתחום השיווק רק צובר תאוצה, הפרסומאי למד שעליו להעמיד יצירה מתוך מטרה ליצור עניין והנאה – מבלי שהלקוח יחוש כאילו מדובר בעוד פרסומת שיווקית.

עוד כלי שיווקי מתקדם אשר מאפיין את העת האחרונה קרוי "דה מאסיפיקציה". כלומר פרסום שמיועד עבור נישה ייעודית – אם מבחינת תחומי עניין ואם מבחינת קבוצת השתייכות, למשל קבוצת אנשים שמבצעת דיאטה, או קבוצת אנשים שמעוניינת ברכישת רכב חדש.

מכאן שישנה רגישות לנתונים לצד התייעלות, אך עוד יש דרך ארוכה בתחום השיווק הדיגיטלי, דרך ארוכה שמעלה את השאלה:

כיצד ייראה העתיד השיווקי בתחום המדיה הדיגיטלית?

רלוונטיות על זמנית

תמונת המצב העדכנית מציגה לא מעט שכלולים בתחום השיווק הדיגיטלי, אך גם לא מעט שכלולים בתחום המערכות האוטומטיות.

מכאן שעולות לא מעט תהיות בכול הנוגע לעתיד עולם הפרסום הדיגיטלי ואף נערכים בנושא מגוון ועידות של מיטב המוחות בתחום.

בין אם פספסתם ובין אם אתם פשוט סקרנים לשמוע את השורה התחתונה, נציין שהרוב הגדול מסכים שלצד הרבה צפייה וחוסר וודאות, יש מספר דברים שלא ניתן יהיה לוותר עליהם (לא כיום ולא בעתיד) בכול הנוגע לצרכנות במדיה הדיגיטלית:

  • תרחיש משתמש אינטואיטיבי
  • דגש על מדד הרגש
  • זמינות
  • נוחות
  • נגישות

הזמנים משתנים – העת להשלים פערים

כיום אנו חיים בעידן בו אנשים הורגלו לקבל כאו ועכשיו ועל כן בעוד שעדיין רוב האנשים רוכשים מוצרי צריכה בסיסיים בחנויות, מהר מאוד אנשים יפסיקו לחפש אחר שקיות בד עבור מארז וחמישה שקלים עבור השאלת עגלה, אלא יעדיפו להישאר בבית ובאופן פשוט ונוח להשיג כל מה שהם חפצים דרך הרשת הדיגיטלית.

עובדה שמחייבת את השיווק הדיגיטלי להיות הרבה יותר יעיל ושמובילה אותנו לשאול את השאלה – כיצד יראה הנוף הדיגיטלי שלנו בעוד עשר, עשרים, או שלושים שנה קדימה – ולו כי בכול רגע נתון הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם ולהתייעל – ביקוש יוצר מציאות!

ניצנים של קידמה

כיום קיימות מערכות אוטומטיות עבור פרסום, מנועי החיפוש מסוגלים לנתח התנהלות של גולשים, להסיק מסקנות ואף לייעל את נתוני התוצאות – בהסתמך על שורת נתונים.

אי לכך אם נעצור לרגע לבחון היכן עומדים, נמצא שתחילת העתיד המתוכנת כבר פה, כבר כיום ניתן למצוא שמגוון מהלכים שיווקיים ומאוד חשובים נערכים בלחיצת כפתור. להלן מספר דוגמאות:

ציון איכות – מדד אשר מושפע ממילות מפתח והוא מורכב משיעור ההקלקה, מאיכות המידע ומחווית המשתמש.

  1. קוד פיקסל – מעביר מידע אודות אופי הגולשים לשורת מערכות רלוונטיות.
  2. עלות פר פעולה – עלות שהוגדרה מראש מצד הלקוח.
  3. עלות פר חשיפה – אלגוריתם שדורש תשלום, גם אם הגולש לא התייחס לחשיפה.
  4. ספאם – הפצת מיילים באופן רנדומלי ומאסיבי.
  5. ניוזפיד – אלגוריתם מאוד שימושי בפייסבוק אשר מסייע להתאים בין גולשים לבין תחומי עניין.
  6. מסחר אלקטרוני – מאפשר לסגור עסקאות ללא מפגש פרונטלי.
  7. מיסוך – ייעול עמוד אינטרנטי עבור השגת דירוג גבוה מצדו של מנוע החיפוש.
  8. מדד אלקסה – מדידת אתרים בהתאם לתנועה של הגולשים.
  9. וורדפרס – מערכת חינמית עבור ניהול תוכן.

לחיצת כפתור אל מול רגש ויצירתיות

העלנו את השאלה "כיצד יראה הנוף הדיגיטלי העתידי שלנו"?

ועל כן נוסיף ונשאל האם בעלי החברה יצטרכו חברת דיגיטלית עבור ניהול הנכסים הדיגיטאליים ועד כמה העובדה שהעולם הפרסומי הופך להיות אוטומטי מייתר את הצורך האנושי, ולו כי כבר כיום ניתן בלחיצת כפתור לבצע אופטימיזציה וסך הפתרונות הדיגיטליים הינם מדידים, כך שניתן להבין באופן היעיל והמהיר ביותר מה יש לשפר במערכת השיווק.

מבקשים דוגמה?

כבר כיום ניתן בלחיצת כפתור וללא תמיכה אנושית לקבל מדדים מדויקים אודות כניסות לאתר, אודות זמן שהייה באתר, כמות ההקלקות, היקף החשיפה, תדירות הצפיות בסרטונים וכדומה, כך שמדובר באופטימיזציה בשיאה, כאשר גם מעבר מהיר על אפיקי השיווק הקיימים (מובייל, באנרים באתרים, יוטיוב, מנועי חיפוש, דוא"ל ורשתות חברתיות) גורם להבין שהשמיים הם הגבול ואילו העתיד השיווקי מהווה הבטחה.

יחד עם זאת עדיין נותרת השאלה הגדולה: האם יש בעתיד השיווקי דיגיטלי מקום למוח היצירתי ולרגש האנושי?

הצצה לעתיד

לאור הנתונים שכיום הפלטפורמה הדיגיטלית תופסת יותר מ30% מנתח עוגת הפרסום.

יש להבין שהפלטפורמה הדיגיטלית רק ממשיכה לצמוח ובנוסף כיום הבינה המלאכותית אינה עוד אשליה מתוך סרט דמיוני – אלא מציאות בהתהוות.

אי לכך יש לשאול האם העתיד הדיגיטלי שיווקי עומד לשנות את פניו, האם זה ריאלי לצפות שרובוטים יחליפו כרישי פרסום אנושיים והאם זה בכלל נכון שעולם הפרסום יהפוך להיות הרבה יותר אוטומטי מכל מה שהכרנו עד כה.

פה אין למהר להעניק תשובה, אך כן יש לזכור שלצד יתרונות של מגוון מהלכים אוטומטיים, תמיד יהיה מקום לאדם החושב, לרגש, להומור, לציניות ולבחינה האנושית של מגוון סיטואציות מהיום יום.

השאלה היותר מדויקת היא עד כמה לקוחות יידעו להעריך זאת ועד כמה עלות נמוכה באמצעות קופירייטרים ממוחשבים תהווה חלופה ראויה, כאשר באותה נשימה יש לשאול למה נראה כרגע שלא עתידה להימצא חלופה בתחום, גם לא בעוד שלושים שנה.

מבקשים תשובה? עברו אל הכתבה הבאה!

מבקשים רמז? לאופטימיזציית חוויית החיפוש לא יהיו הנחות וכאשר מדובר בחוויה – קשה להזכיר רובוטים באותה נשימה.