התקשרו עכשיו

072-256-9000

בידול ? כדי לבדל את עצמך צריך פשוט לספר סיפור!

בידול

בידול ? כדי לבדל את עצמך צריך פשוט לספר סיפור!

כיום בעידן המדיה, כאשר כל חמש שנים משתנים הכללים, נוספים גורמים משמעותיים וקהל היעד הופך להיות יותר קשה לריצוי, עולם הפרסום מבין שני דברים שלא ניתנים להפרדה:

  1. פרסום מהווה חלק מהותי מהצלחה של כל עסק.
  2. יש להיות יותר יצירתיים ומצד שני יותר אמתיים על מנת לקלוע למטרה.

אי לכך כאשר מבקשים להתחבר ללקוח ולשדר אמינות,

בידול טומנת בחובה משימה אחת – לדעת כיצד לספר ללקוח את הסיפור הנכון

סיפור שמצד אחד יקרב אותו ומצד שני ישכנע אותו, וזאת ללא מילים שיווקיות, ללא הבטחות גרנדיוזיות, ללא אפקטים רועשים ובאופן כללי ללא תחושה של מאמץ יתר, אלא פשוט מאוד באמצעות סיפור!

כוחה של מילה

בידול
כוחה של מילה

סיפור פשוט הוא כל שצריך על מנת לשכנע, וזאת כי מאחורי מילים יש כוח רב – בכוחה של מילה להעלות חיוך, בכוחה של מילה לגרום לנו לתהות, בכוחה של מילה לגרום לנו להתגעגע, בכוחה של מילה לגרום לנו לשמוע, בכוחה של מילה לגרום לנו לרעוב, בכוחה של לגרום לנו לאהוב, בכוחה של מילה לגרום לנו לסלוח, בכוחה של מילה לגרום לנו להריח, בכוחה של מילה לגרום לנו לדמיין, בכוחה של מילה לגרום לנו להאמין!

כשאומרים

“כשאומרים צנון מרגישים את הלשון

כשאומרים בצל מקבלים תאבון

להגיד קולורבי זה כמו לצעוק

להגיד אפונה זה כמו לשתוק

כשאומרים תפוח הפה נהיה נפוח

אחרי שאומרים פטרוזיליה צריך לנוח

כשאומרים לחם מרגישים בבית

כשאומרים אבטיח מרגישים קיץ

כשאומרים אשכולית סימן שאין מה להגיד

כשאומרים בננה מרגישים קטנים

כשאומרים ארטישוק מתקמטים כל הפנים

אבל הכי מצחיק זה להגיד כרובית”

*מילים: יהונתן גפן (מתוך הכבש השישה עשר)

יצירתיות ובידול

מילה תחת מיקרוסקופ

ציינו שלמילים יש כוח לא מבוטל על עולם הרגש והתחושות, אך עבור קטני האמונה והציניים שבינינו נוסיף הוכחה מדעית, כזו שניתן לבחון עם העיניים, כך שבפעם הבאה שתאמרו מילה רעה לאנשים שאתם אוהבים תעצרו לחשוב פעמיים.

נשמע מעניין? ובכן מדען יפני העונה לשם מסרו אמוטו הצליח להוכיח שהן למילים והן לצלילים ישנה השפעה ישירה על האופן בו מסתדרות המולקולות של מבנה המים.

אותו מדען גילה שלאחר שמשמיעים למים מילים טובות או לחלופין צלילים הרמוניים, הצורה של מבנה המים נראית הרבה יותר מסודרת ואף הרבה יותר מרהיבה, וזאת לעומת המצב ההפוך, בו משמיעים צלילים צורמים או נאמרות מילים שליליות.

מכאן שאם נזכיר שגוף האדם מורכב מ70% מים, נוכל להבין את הקשר ההדוק שבין תקשורת מילולית לבין מצב הנפש ואם נחזור אל עולם שיווק דיגיטלי, נמצא שיש קשר ישיר בין התיאור המילולי לבין רמת ההצלחה לשכנע לקוח לסגור עסקה.

ריאליטי טיים

כאשר מדובר בשיווק, אין זה רק מספיק למצוא את המילים הנכונות על מנת לתאר את המוצר, אלא גם יש צורך להבין מהו הערך המוסף, כלומר יש להבין אלו נתונים ייחודיים רצוי להבליט.

כך למשל אם ניקח לצורך הדוגמה מוצר כגון לחם, נציין שיש הבדל מהותי בין אם נציג את הלחם ככזה שעשוי מחיטה מלאה, לבין כזה שבין היתר מושתת על שיטת הכנה מסורתית, אותה הסבא לימד את הנכד עוד לפני העלייה ארצה, כך שהלחם מהווה התגשמות של פנטזיה ציונית.

באותה נשימה יש לציין שממש כפי שכיום מגוון תוכניות ריאליטי בוחרות להציג את הרקע האנושי של המתמודדים, וזאת מבלי שיש קשר בין הסיפור האישי לבין העובדה שאותו אדם בשלן מדהים, הרי שכך גם בעולם השיווק יש לדעת כיצד להפוך את אותו מוצר כביכול רגיל למוצר ייחודי ואף למוצר שחשים כלפיו רגשות – רגשות כגון חיבור, תשוקה, אמפתיה וכו’.

הקשר שבין מילים שיווק וקסמים

אין ילד ומבוגר שאינו מכיר את צמד המילים “אברא כדברא”, אך לא רבים עוצרים להפנים שהמשמעות שמאחורי המונח היא שיברא כדבריי – ממש כפי שבבריאת העולם אלוהים ציווה והדבר קרה (ויהי אור).

מכאן שמילים אכן יוצרות מציאות ועל כן בעולם השיווק יש לבחור באופן מקצועי יעדים לצד מילים, כאשר בדרך יש לעצור בתחנת הביניים, תחנה בה מגדירים כראוי את הערכים שמבדלים את העסק משאר המתחרים – הן הישירים והן העקיפים.

שיווק על ספת הפסיכולוג

כל היופי טמון בעובדה שמאחורי כל עסק טמון סיפור, סיפור אישי ומעניין, כך שגם אם לצורך הדוגמה נשווה בין חמש חברות שונות של סבונים טבעיים, עדיין נמצא חמש סיפורים שונים, וזאת כי מאחורי כל עסק יש אנשים ולכל איש יש את הדרך שלו, את הקשיים שלו, את החלומות שלו ואת הפסגות והמפלות שלו, כך שמשרד שיווק איכותי יהיה כזה שידע כיצד לקלף את הקליפות, לשאול את השאלות הנכונות ולבחון את המוצר מהזווית המעניינת ביותר, וזאת על מנת שיתאפשר לספר את הנכון והמושך ביותר.שיווק על ספת הפסיכולוג

אם כן כיצד חותרים אל עבר בידול יעיל? ובכן יש לבחון האם אותו מוצר פונה לקהל יעד נישתי, מציע שירות ייחודי, מציע חידוש טכנולוגי, מציע חוויית שירות ייחודית, מציע מחיר אטרקטיבי, שייך לתחום שרווי במתחרים וכמובן שיש לעשות שיעורי בית ולבצע השוואה אל מוצרים ישירים ועקיפים.

כמו כן גם ישנה סריית השאלות המנצחת: מי, למי, למה, מה, במה, כיצד ומתי.

כך למשל יש להרחיב אודות המוצר / השירות, לאבחן באופן כמה שיותר ממוקד את קהל היעד ומאפייניו, לבחון מהי התועלת שהלקוח מפיק בעת הרכישה, לענות במה המוצר יותר טוב משל המתחרים, לבחון כיצד המוצר פותר בעיה (או לחלופין מעניק מענה) ויש לבחון עבור אלו מצבים המוצר רצוי.

לאחר שהכול ברור יש למצב את המוצר (כלומר להגדיר ערכים) ומנקודה זו למצוא דרכים יצירתיות לספר את הסיפור הייחודי, הסיפור שמאגד בתוכו את סך התובנות.

Timing

כפי שציינו בידול הוא חלק מרכזי מליבת השיווק והוא החלק אליו יש להגיע עוד לפני שהשיווק עובר לפן המילולי.

עם זאת, כאשר מדובר בבידול יש להבחין בין מקרים בהם מבקשים לבדל את המוצר / שירות עוד לפני שהוא קיים (ולו על מנת לנצל כראוי את ההזדמנות ולהטמיע מגוון שינויים שייקחו את המוצר למחוזות יותר רווחיים), לבין השלב בו המוצר / השירות כבר קיים, כאשר בנקודה זו יש להקפיד שלא “מלבישים בכוח” ערכים, וזאת כי לקוחות פוטנציאליים אינם טיפשים – ממש כפי שהם יודעים לזהות אותנטיות כך הם גם יודעים לזהות “מסחרה של מילים”.

יעד אמוציונאלי אל מול יעד פונקציונאלי

להבדיל ממספר סיפורים (שבימים עברו נחשב למקצוע לכל דבר), כאשר מבקשים לספר באופן שיווקי את הסיפור של המוצר במיוחד כשמבקשים משרד פרסום למטרה, יש להקפיד על שלושה דגשים: עניין, תמציתיות ובחירה בין יעד אמוציונלי לבין יעד פונקציונלי.

נרחיב? ובכן בכל הנוגע לעובדה שעל התוכן השיווקי להיות מתומצת ומעניין אין טעם להרחיב, אך בכול הנוגע לקריטריון השלישי (יעד אמוציונאלי אל מול יעד פונקציונאלי) נמצא לנכון לציין שמוצרים שמצליחים לתקשר עם הלקוח ברמת הרגש, אלו מוצרים בעלי יתרון יחסי, וזאת כי הלקוח כבר התלהב, כך שגם אם ברמה הפרקטית המוצר מיותר, הרי שברמה הרגשית המוצר עדיין רצוי, ועל כן באופן טבעי הוא יירכש או לחלופין יחכה בשקט ברשימת הWish List.

קפיצה לעתיד

כיום אנו חיים עם יד אחת בתוך העתיד ועם עין אחת שפתוחה 24 שעות, וזאת על מנת להצליח לקלוט כמה שיותר מסך החידושים הטכנולוגיים שמציפים אותנו – בין היתר גם בתחום השיווקי.

אי לכך יש להעלות את השאלה האם לסיפור שמורכב ממילים יישאר מקום של כבוד גם בעולם העתידני, ולענות שאם גם אתם אנשים שנותנים מקום של כבוד להיסטוריה, נראה שגם אתם תגיעו למסקנה שאם במשך האנושות למילים היה כוח משמעותי לשנות, לברוא ולהשפיע, הרי שגם אם השיווק העתידי ייעשה מתוך מכשיר הולוגרמה שמציעה טיול בזמן, עדיין המילה לא תאבד מכוחה, השאלה היחידה היא איזו פלטפורמה תארח אותה.

 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
גלילה לראש העמוד