שימוש בצבעים בעיצוב אתרים

אחת הבעיות בעיצוב אתרים היא חוסר מקצועיות, אשר תגרום לאתר שלכם להיראות  חובבני, לא נוח, קשה לתפעול ולא נעים לעין, דבר אשר יגרום לגולשים לעזוב את האתר במהירות. לכן, כאשר בונים אתר חשוב מאוד לשים דגש בבחירת חברות עיצוב אתרים ומעצבי אתרים מקצועיים.

כאשר אנו מדברים על חוסר מקצועיות, אחת הבעיות הנפוצות של מעצבי אתרים היא בחירת צבעים לא נכונה. שימוש בצבעים שאינם מתאימים יכולים ליצור אתר לא נגיש ולא נעים מבחינה ויזואלית. צבעי האתר צריכים להיות תואמים לרוח העסק –  לקונספט, למיתוג ולמסר שלו. נוסף על כך, מעצב אתר צריך לבחור צבעים נכונים אשר ישתלבו ביניהם בהרמוניה ויצרו חיבור נעים לעין בין הגרפיקה, התוכן התמונות וכו’.

צבעים הם אלמנט גרפי, שמלבד היותם אלמנט המוסיף למראה הויזואלי של האתר, באמצעותם, גם ניתן להעביר מסרים לגולשים. כאשר מעצב אתר מגיע לשלב בחירת הצבעים, עליו להיצמד למסר העסקי שאותו אנו רוצים להעביר לגולשים באמצעות האתר.

צבעים הם דרך לשדר רגשות ומצבי רוח, אך הם יכולים להיות שונים מאדם לאדם בהתאם לתרבות ולאורך חייהם. למשל: צבע אדום – ביפן משמעותו חיים ואילו בדרום אפריקה הוא משדר אבלות. בעת בחירת הצבעים לאתר יש לקחת בחשבון את העובדה שהמסרים המתקבלים מצבע מסוים שונים בתרבויות השונות. לכן, על מעצב אתר לדעת מיהו קהל היעד ולמי האתר פונה.

אולם, בעולם העיצוב הגרפי ועיצוב אתרים ישנם צבעים אשר קיבלו משמעויות מוסכמות בעולם האינטרנט:

 

כחול – הצבע השכיח ביותר בעולם האינטרנט, כיוון שהוא צבע המעביר מסרים חיוביים. חלק מהרגשות אותם הוא משדר הם: שקט ושלווה, סדר וניקיון, שלום וכו’. שימוש סתמי ולא נכון בצבע הכחול, יכול להעביר מסר שגוי של דיכאון.

קטגוריות מתאימות: מחשבים וטכנולוגיה.

 

שחור – צבע בולט המשדר עוצמה. שימוש לא נכון בצבע יכול לשדר חוסר אופטימיות, אבלות ורוע.

קטגוריות מתאימות: תרבות – חיי לילה, אמנים, זמרים, צלמים, מוסיקה ואתרי הנצחה.

 

לבן – צבע המשדר טוב לב, טוהר וניקיון, רעננות, חדשנות ואלגנטיות.

קטגוריות מתאימות: מתאים לכל דבר – מומלץ לשלבו כרקע לתוכן.

 

ירוק – צבע הטבע, סמל לבריאות ומזל. שימוש לא נכון יכול לשדר חוסר אמינות.

קטגוריות מתאימות: טבע, טיולים, איכות סביבה, רפואה אלטרנטיבית וכו’.

 

צהוב – צבע המשדר שמחה, אושר (סמיילים – דוגמה לכך), קיץ, חברות ועוד. שימוש לא נכון יכול להעביר מסר של פחדנות.

קטגוריות מתאימות: תחבורה, טיולים, מהירות, אנרגיה ואיכות סביבה.

 

כתום – נותן תחושה של חום, אושר ושמחה, כיף, חיות, רעננות וכו’. שימוש לא נכון בצבע יכול לגרום לחוסר מיקוד במטרה, כיוון שכתום הוא צבע דומיננטי אשר מושך את העין.

קטגוריות מתאימות: פיננסים, מסעדות.

 

ורוד – צבע המשדר מתיקות, אופטימיות, נשים, תינוקות וילדות. שימוש לא נכון, יכול לשדר ילדותיות.

קטגוריות מתאימות: משפחה, הורות, יולדות, עוגות וכו’.

 

אדום – צבע בעל קונוטציות חיוביות ושליליות כאחד. הוא מושך תשומת לב רבה. לכן, יש להיזהר ולהשתמש בו בתבונה. יכול לשדר תחושה של חום ואהבה. שימוש לא נכון יכול להעביר מסר של דם, אלימות וסכנה.

קטגוריות מתאימות: אהבה והיכרויות, הדגשה – פרסום ובאנרים.

 

סגול – צבע המשדר יופי, רוחניות, יצירתיות, יוקרה ואצולה, מסתורין, אקזוטיקה.

קטגוריות מתאימות: רוחניות, ספא, טיפוח ויופי, אופנה וכו’.

 

לאחר שהבאנו סקירה קצרה של הצבעים המרכזיים ועל המשמעויות שלהם בעולם העיצוב הגרפי ועיצוב אתרים, ישנם מספר עקרונות חשובים שיש לשים עליהם דגש:

כמות הצבעים – בחרו 2-3 צבעים, אך לא יותר. שימוש בצבעים רבים יצור עומס ובלבול בעיניי הגולשים, דבר אשר יגרום להם לעזוב מיד את האתר. חשוב שהצבעים יהיו תואמים ללוגו ולמיתוג של העסק, וכמובן ישתלבו עם התוכן, כך שלגולש ייהנה מתוכן קריא, אתר נעים לעין ונוח לגלישה.

רקע לתוכן – יש להשתמש בצבעים בעלי ערכים מנוגדים בין הטקסט לרקע, אשר יאפשרו קריאה ברורה מבלי לאמץ את העין. יש להימנע מלשים טקסט על גביי תמונות ורקעים מקושקשים.

צבעים נגישים – יש לקחת בחשבון שהצבעים הנראים באתר יכולים להשתנות מאדם לאדם מסיבות בריאותיות – עיוורון צבעים, או עקב שינויים התלויים בטכנולוגיה – מקינטוש ו-PC, רזולוציות מסך שונות, דפדפנים, כרטיס גרפי וכו’. לכן, יש לבחור צבעים שהשינוי בגוון שלהם לא יהווה בעיה ויאפשר לגולשים ליהנות מהאתר באותה מידה, לא משנה מהיכן הם גולשים וגם אם הם סובלים ממגבלה רפואית.

התאמה לעסק – בחירת הצבעים בעיצוב אתר צריכה להיות בהתאמה לעסק ולהיעשות עפ”י הגיון ושיקול דעת. למשל: אנו לא נשתמש בצבע ורוד לאתר עסקי של עו”ד למשל – זה יראה ילדותי ולא מקצועי.

בקיצור, כאשר מתחילים את תהליך של הקמת אתר ועיצובו, הקדישו לנושא בחירת הצבעים את הזמן הראוי על-מנת למנוע טעויות בעיצוב. אל תשכחו שמטרת העיצוב היא לשרת את התוכן ואת הגולשים, ולא ההיפך ועל כן עליו להיות נעים לעין, קריא וברור.

השארת תגובה