ממש כפי שאישה עומדת מול מראה, כאשר פעם אחת היא מודדת חצאית פרחונית וחשה געגוע לקיץ ופעם שנייה חצאית תכולה ומרגישה לא עצמה, כך גם בעולם הדיגיטלי פשוט מתמיד לבחון יעילות לצד התאמה, רק שפה יש לעמוד אל מול מראה מעט שונה, אל מול גרפים ונתונים שמעלים מסקנות מוכחות אודות יעילות עיצוב האתר.

שדרוג אתר

החוקר הפרטי שלכם

פשוט? כל עוד בקיאים בתחום מאוד! הרשו לנו לפרוס בפניכם עולם שלם של שיטות יחסית פשוטות באמצעותן ניתן לבדוק יעילות, על מנת לדחוף את היעד השיווקי אל עבר המטרה הרצויה, כאשר אם נבקש לחדד, נציין שיש לרגל אחר התנהגות הגולשים, אך באופן דיגיטלי חוקי, כאשר במקרה זה ה”חוקר הפרטי” שלכם הוא כלי דיגיטלי ייעודי.

שדרוג אתר בחוכמה

במה בדיוק מדובר?

בדרך חשובה ויחסית פשוטה, אשר מאפשרת למדוד אפקטיביות של סדרת משתנים באתר, מתוך מטרה להשיג את מטרת היעד באופן מרבי.

לשם כך ניתן להיעזר במספר כלים – בדיקת A/B, מפות חום, מפות הקלקות, גוגל אנליטיקס ומפות קישורים.

מבקשים דוגמאות לצד מסקנות מתבקשות?

ממש כפי שפסיכולוג יכול להמליץ על שינוי דרכי התנהגות בהתאם לדפוסי ההתנהגות, כך מומחה בתחום השיווק יכול להבין מה עליו לשנות (או לשמר) בהתאם להתנהגות הגולשים.

דוגמאות?

  1. ניתן לבנות שני דפי נחיתה (שונים עיצובית) לאותו מוצר ופשוט לגלות איזה דף יותר מוכר.
  2. ניתן להקליט את התנהלות הגולשים באתר ולגלות שהם בורחים מדף מסוים בשל פרמטר מתריע, אותו ניתן לשנות באמצעות עיצוב מחדש.
  3. בחינה של מפות חום (בהם ניגע בהמשך) מראות שמקליקים יותר על אופציה א’, מכאן שיש לבחור להזיז נתון מסוים על מנת שיקליקו עליו יותר.
  4. הנתונים מראים שיותר אנשים נכנסים לאתר במובייל, משמע יש להשקיע יותר בהתאמת האתר למובייל.
  5. גוגל אנליטיקס מראה שגולשים נכנסים יותר לדף מסוים, מכאן שהמסקנה המתבקשת היא לחזק אותו.

בדיקת A/B

היתרון הגדול שבדיקת A/B מעניקה לנו טמון באפשרות להבין מה יש לתקן, עוד לפני שמריצים את הקמפיין בפועל, כך שמראש ניתן להגדיל את חווית המשתמש ובו זמנית למזער טעויות שעשויות להבריח לקוחות פוטנציאליים.

יש שיטענו שמדובר בעבודה כפולה, אך מביני עניין לא יוותרו על כך, וזאת כי באמצעות בדיקת A/B ניתן לקבל תוצאות הרבה יותר טובות ומדויקות, כך שגם אם מראש יש ליצור שתי גרסאות של דף אודות (או כל דף אחר באתר), בסופו של יום העבודה תהיה יותר פשוטה והרבה יותר ממוקדת.

מכאן שאין שאלה, אכן שווה להיות כמו הנמלה מה”משל על הנמלה והצרצר” (כן המשל על הנמלה שעומלת כל הקיץ בזמן שהצרצר בוהה באוויר ומנגן להנאתו), וזאת כי ברגע האמת העבודה תהיה פחותה, ההוצאות מוזלות והיעדים יותר ברי השגה.

*הנמלה והצרצר

A/B Testing

מדוע יש לבצע בדיקת A/B?

  1. באמצעות בדיקת A/B ניתן לבודד את המשתנה שהשפיע על הגולשים (לטוב ולרע).
  2. באמצעות בדיקת A/B ניתן להגדיר מחדש את המטרה, ולו כי התנהגות הגולשים מאירה את הסיטואציה באור חדש.
  3. באמצעות בדיקת A/B ניתן באופן פשוט להשיג תוצאות שיווק הרבה יותר גבוהות, ולו מבחינת שיעורי התגובה.

מה בדיוק ניתן לבחון?

בדיקת A/B מאפשרת לבחון באתר (וגם בפלטפורמות נוספות כגון דפי נחיתה או קמפיינים בפייסבוק) תנועה, המרות, לידים, נתוני צפייה בסרטונים, נתוני מכירות וכדומה.

העיקרון שמאחורי בדיקת A/B

המבחן מתבצע בזכות השוואה של שתי אופציות יחסית דומות. כך למשל ניתן לקחת עיצוב אתר ובאופציה א’ לצבוע את הרקע בלבן ובאופציה ב’ בשחור. מכאן שניתן לבחור איזו אופציה יותר אפקטיבית מבחינת מבחן ההמרה, בהתייחס לפעולה שהוגדרה מראש.

מהפרט לכלל

אומנם בדיקותa/b  מתבססות על שינויים פרטניים, אך מרגע שמזהים פרמטר עיצובי שעובד טוב, ניתן להשליך את המסקנות על שאר דפי האתר, כך שההתחלה אומנם איטית, אך מרגע שתופסים תנופה, ניתן להנחית את המסקנות באופן נרחב וביעילות.

כך למשל אם מזהים איזה פונט עובד נכון ואיזה סוג של תמונות הגולשים מחפשים, ניתן ליישר קו בין כל דפי האתר, בין אם מדובר בעמוד “תודה” ובין אם מדובר בעמוד “אודות”.

בידוד משתנים

כמו בכל המחקרים המקצועיים, חשוב ביותר לבודד משתנים, וזאת על מנת שניתן יהיה לשים את האצבע על הגורם המדויק שמוביל לאותה סטייה. אי לכך, גם כאשר מבצעים בדיקת A/B נהוג לבחון בכל פעם רק משתנה אחד – למשל שינוי גודל, שינוי תמונת רקע, שינוי מיקום וכדומה.

עם זאת, יש מקרים בהם בוחנים שני דפי נחיתה שונים לגמרי, ולו כיוון שדף אחד זוכה לאהדה הרבה יותר גדולה. במקרים מעין אלו אין זה משנה בדיוק מה עבד כ”כ טוב, וזאת כי מבחן התוצאה מראה שיש ביד קלף מנצח.

בנקודה זו אין לעצור, אלא ליצור שתי נגזרות נוספות, כאשר הפעם כן בוחנים רק שינוי בודד, וזאת כי מבקשים להשיג דיוק מרבי.

בחירת משתנים

ציינו שבעת בדיקת A/B יש לשנות בכול פעם משתנה אחד, אך ראשית יש להבין מהו המדד עבור השוואת הגרסאות, כאשר רוב האנשים בוחרים להשוות המרה.

פה יש לעצור ולהבין שהמדד מושפע מהגרסאות בהן הוא פועל ובאופי הפלטפורמה.

split A/B testing

p-value

הכירו את  פרמטר p-value – פונקציה מתחום הסטטיסטיקה אשר מיועדת לבחון השערות, כאשר תפקיד הערך P הוא לבחון הסתברות, מתוך מטרה לקבל תוצאה קיצונית, או לחלופין זהה לזו שהתקבלה במדגם. מכאן שמדובר בפרמטר חשוב ביותר עבור ניתוח בדיקות A/B, על מנת לקבל תוצאות חד משמעיות שניתן להסתמך עליהן.

על טעם ועל ריח אין להתווכח? בהחלט ניתן!

אם עד היום חשבתם שעיצוב הנו תלוי טעם אישי, הרי שבמקרה זה אין הדבר נכון, וזאת כי מדובר בשכלול כמותי, כך שהתשובה לשאלה “מה עדיף מבחינה עיצובית” לחלוטין ברור בעולם שיווק הדיגיטלי ולו הודות לבחינת התנהגות הגולשים אשר מצביעה על מסקנות מוכחות.

מבקשים מסקנות? קבלו 4:

  1. בהנחה והנתונים מזעריים, יש להמשיך להריץ את הבדיקה, משמע ככול שיש יותר משתתפים, כך התוצאות יגיעו יותר מהר.
  2. אין להסתמך על תוצאות של בדיקה שהופסקה באמצע.
  3. אין למהר לבחון את הנתונים, אלא יש לחכות שיעבור זמן סביר.
  4. לא תמיד תקבלו תשובה מובהקת, לעיתים מצב של תיקו גם כן מהווה תוצאה ראויה.

כלי עזר

אין צורך בתואר שני במתמטיקה, אלא רק להכיר מחשבונים ייעודיים לצד מגוון שירותים בתשלום או אפילו חינמיים. מבקשים דוגמאות?

ניתן למצוא את הכלי “אופטימייזלי”, שבין היתר מציע כלים עבור פילוח והתאמה אישית, הכלי “טאפליטיקס” שידוע לטובה בשל היכולת לפלח כהלכה את קהל היעד בהתאם למיקום, סוג מכשיר וכדומה, הכלי “אפטימייז” שבשונה משני האחרים מצריך ידע בקידוד ובאופן כללי ישנם הכלים הבאים: “אבבא”, “לינפלאם”, “מיקספאנל” ועוד.

עוברים ממסקנות לפעולות

לאחר שברור עד כמה בדיקת A/B חשובה, נעבור לתמצת את שלבי הפעולה:

  1. יש ליצור רשימה של אלמנטים אותם מבקשים להשוות, ואף יש להקפיד לרענן את הרשימה באופן תדיר.
  2. בהתאם לרשימה יש ליצור לפחות שתי גרסאות אשר מכילות בכול פעם שינוי יחיד.
  3. יש לקבל החלטה האם בוחנים שתי אופציות אחת מול השנייה, האם בודקים מספר אלמנטים בכול פעם, או האם מפתחים שיטת מחקר אישית עבור השגת נתונים יותר משמעותית.
  4. יש לבחור האם לחשוף את שתי האופציות אל מול אותה קבוצת אנשים, או לחלופין מול שתי קובצות אקראיות, כאשר לחלופין ניתן לחשוף את שתי האופציות מול שתי קבוצות בעלות מאפיינים זהים, תוך התייחסות לאופי האתר (יש לבודד מאפיינים כגון תחומי עניין, מגדר, גיל וכו’).
  5. יש לבחון איזו אופציה מובילה לתגובה יותר אפקטיבית.
  6. בהתאם למסקנות יש לשנות (או רק לבצע התאמה קלילה) ולהעלות מחדש את האתר לאוויר.

*תוצאות חד משמעיות” מבחינה סטטיסטית מחושבות בהתאם לשני מאפיינים:

  1. מספר המבקרים באתר שהשתתפו בבדיקה
  2. יחס ההמרה פר כל מבחן

 

*שינוי קטן הבדל גדול

זהו? ממש לא!

יש להבין שהליך בדיקת A/B אינו מסלול עם נקודת התחלה ונקודת סיום, אלא מדובר בהליך שיש להמשיך ולבחון לכל אורך הדרך, וזאת כי העולם הדיגיטלי הנו עולם דינאמי ומכאן שגם הלקוחות מאוד דינאמיים מבחינת עניין וצרכים. אי לכך ההמלצה הגורפת היא לבצע בדיקת A/B באופן תדיר – מדי שלושה חודשים.

*זכרו – בדיקת A/B מדי כמה חודשים מבטיחה שהקמפיין ישמור על רף גבוה ויישאר רלוונטי.

בדיקת חום

לצד בדיקת A/B, גם יש בדיקה יעילה נוספת, בדיקת חום.

בדיקת חום מורה לנו היכן לקוחות יותר משתהים והיכן הם עוברים בדרך ליעד. כיצד בוחנים? פשוט מאוד, הצבעים העזים מסמנים את המיקומים שזוכים לנגישת רבה ואילו הצבעים הבהירים מצביעים על בעיה – על מידע שנשאר מאחורי הקלעים ואינו נחשף מספיק.

מכאן שיש להתייחס אל האתר כאל נדל”ן בו כל פיסת מידע יקרת ערך ופשוט להפיק את המיטב, ולו באמצעות שינוי מזערי, כגון תוספת חץ, שינוי מיקום וכדומה, כאשר טיפ פשוט שמסייע רבות הוא לפשט עבור הגולש את ההתמצאות באתר.

לשם כך יש להיכנס לנעלי הגולש, או פשוט לבקש ממספר אנשים שאינם מכירים את האתר שיגלשו וישתפו בחוויה האישית שלהם.

*הוכחה צבעונית להיכן שהגולשים יותר מתעכבים

מפת הקלקות

כלי נוסף שמאוד חשוב עבור שדרוג האתר בהתאם להתנהגות הגולשים הנו “מפת הקלקות”.

גם פה מדובר בעיקרון זהה, ביכולת לבחון באופן פשוט היכן יש יותר תנועה, כאשר בהתאם למסקנות ניתן לשקול להזיז מידע, לאחד מידע, לשנות חווית משתמש וכדומה. כמו כן, ניתן לשלב כלי זה עם כלי קישורים, כך שניתן למנף את התוצאות.

מבקשים דוגמה?

בהנחה ורואים שדף באתר מאוד פופולארי ויש בו קישור חשוב אך שאינו בשימוש, ניתן להסיק שישנה בעיה.

פה מוטב לחזור לאופציה הראשונה ולבצע בדיקת a/b testing, ולו על מנת להבין מה ניתן לעשות בכדי לשנות את המצב.

 גוגל אנליטיקס

נקנח עם גוגל אנליטיקס – כלי חשוב ביותר אשר מסייע לספק נתונים חשובים אודות הגולשים.

להלן רשימה של מידע רלוונטי שניתן להסיק רק משימוש בכלי זה:

  • כמות צפיות בעמודי האתר
  • כמות של גולשים חוזרים
  • כמות גולשים חדשים באתר
  • הזמן הממוצע בו שוהים באתר
  • כמות הגולשים שעזבו ישירות לאחר שנחתו באתר
  • כמות הכניסות הישירות לאתר
  • כמות הכניסות שהן תוצר של הקלקה על לינק
  • אלו דפים יותר נצפים
  • אלו מילות מפתח הובילו לאתר

חשיבות ההגדרה

ציינו כיצד יש להתנהל ואף מספר כלים חשובים, אך ראשית נעצור ונדייק שחשוב ביותר להבין מהי המטרה, משמע יש לבחון היטב מה מבקשים להשוות, באלו מדדים נעזרים ואף מה נחשב עבורכם כתוצאה טובה.

ערך מוסף

שדרוג האתר לפי התנהגות הגולשים עשוי להשפיע הרבה יותר מרק עמידה ביעדים ואחוזי המרה, אלא שדרוג יעיל גם עשוי לעבוד חזק על המישור הרגשי, וזאת כי אתר שבנוי נכון משפיע על חווית המשתמש, מכאן שעשוי להתחבר אל הלקוח הפוטנציאלי מהמקום הרגשי ולכך אין מחיר.

באיזה כלי בוחרים? בנו!

לא קשה לשכנע בחשיבות בדיקת התנהגות הגולשים, אך יש להדגיש שגם אם יש מגוון כלים חינמיים ותמיכה ברשת, לא פעם החוכמה הגדולה היא לדעת במה להשקיע, משמע יש להבין אלו מאפיינים להשוות ואיזה כלי Kבחור פר כל סיטואציה, וזאת כי אף אחד אינו מצפה שתתחילו לערוך בדיקה עבור כל משתנה ומשתנה.

אי לכך, על מנת לחסוך זמן ולהגיע לתוצאות אמתיות, אתם מוזמנים לפנות אלינו משרד פרסום OK, חברת שיווק דיגיטלי שאינה רק מקפידה לערוך בדיקות A/B באופן תדיר, אלא גם יודעת למקד את הבדיקות, ליישם את המסקנות ובאופן כללי לתמוך באופן אידאלי באתר שלכם, ולו כי בין היתר אכפת לנו שתצאו מרוצים ואנו בוחנים את קהל היעד מהפן הרגשי ולא רק השכלתני.

נשמע מעניין? נשמע יעיל!

כאן עבורכם –OK!

 

 

[playbuzz-item item=”0d8b0c66-3f30-46ef-875f-ceab05b985f8″ shares=”false” info=”false” wp-pb-id=”65743″]