עיצוב לאינטרנט לעומת עיצוב לדפוס

עיצוב אתרים הפך להיות התחום המבוקש ביותר היום בעולם העיצוב הגרפי. כיום, כל גרפיקאי המכבד את עצמו חייב להיות בעל ידע בעיצוב לאינטרנט. בנוסף, אנו עדים לשינויים הרבים המתחוללים בתחום ואת ההשפעה הרבה שיש לעיצוב לאינטרנט על עיצוב לדפוס (העיצוב המסורתי). את השינויים הללו ניתן לראות במשרדי הפרסום אשר פותחים מחלקות נפרדות לעיצוב לאינטרנט וגם בקורסים חדשים ללימודי עיצוב אתרים ועיצוב לאינטרנט, הנפתחים במכללות ללימודי עיצוב גרפי.

לפני כעשור, מוצר הפרסום המודפס הפופולארי ביותר שהיה קיים היה הקופונים. דרך כלי פרסומי זה היו המפרסמים יוצרים קשר עם לקוחותיהם. אולם, עם התפתחות הטכנולוגיה, כניסת המכשירים החכמים (אייפון, טאבלטים וכו’) ורשת האינטרנט בפרט, חלו שינויים רבים בעולם השיווק והפרסום. שינויים אלה, חייבו את משרדי הפרסום והמפרסמים לעדכן את שיטות הפרסום וכלי הפרסום שאיתם הם משתמשים בכדי ליצור אינטראקציה עם לקוחותיהם דרך הטכנולוגיה החדשה שבה משתמשים הצרכנים.

השינויים בעולם העיצוב והתפתחות העיצוב לאינטרנט, יצרו מונחים חדשים בעולם העיצוב הגרפי שלא היו מוכרים קודם לכן בעיצוב המסורתי. על מעצבי האתרים לשים דגש רב על מושגים אלה בתהליך עיצוב אתרים:

רזולוציות מסך

כניסתם של המכשירים החכמים הביאה איתה מגוון רחב של מכשירים בעלי רזולוציות שונות וגודל מסכים שונה.

עיצוב רספונסיבי

זהו מונח המתייחס גם הוא לרזולוציות המסך המשתנות. עיצוב רספונסיבי התאמה של עיצוב האתר לכל המכשירים ולכל גודל מסך, כך שהגולשים יוכלו ליהנות מחווית גלישה אופטמאלית מכל מכשיר בו הם גולשים וללא תלות.

חווית משתמש (UX)

אתר אינטרנט מקצועי הוא אתר אשר מעניק לגולשים שלו חווית משתמש חיובית. דבר זה מתבטא בעיצוב נעים לעין ותפריט פשוט המאפשר ניווט קל בין דפי האתר.

WEB FONTS

כאשר מעצבים אתר, יש להשתמש בפונטים המותאמים לשימוש ברשת האינטרנט ולהימנע משימוש בפונטים ייחודיים. הסיבה לכך, היא משום שלא לכולם יש את הפונטים הללו, מה שיגרום לכך שגולשים אשר הפונט המיוחד לא קיים במכשירם, יראו את הטקסט בצורה שונה ולעיתים גם מעוותת.

CSS

זוהי שפה עיצובית, המגדירה סגנונות לאלמנטים גרפיים שונים בעמוד האינטרנט, כגון: פונטים, צבעים, תמונות, אנימציות וכו’.

HTML

 זוהי שפת תגיות (שפת אינטרנט), המאפשרת לדפדפני האינטרנט לקרוא אתרי אינטרנט ומגדירה את המבנה והתוכן של דפי האתר.

PSD TO HTML

זהו מושג הנקרא גם חיתוך אתרים או המרת אתרים. מדובר בתהליך בו לוקחים את קובץ העיצוב (PSD) שנעשה לרוב דרך תוכנת העיצוב “פוטושופ” וממרים אותו לקוד HTML תיקני, כלומר לשפת האינטרנט. זהו תהליך חשוב ביותר בבניית אתרים וחשוב שיעשה ע”י אנשי מקצוע שידעו לבצע המרה בצורה המדויקת ביותר, כך שאתר האינטרנט יראה בדיוק כפי שמעצב האתר עיצב אותו.

עיצוב פלאש

זוהי טכנולוגיה המאפשרת יצירת תנועה, דינאמיות וצבעוניות באתרי אינטרנט, באמצעות טכניקות חדשניות אשר מושכות את תשומת ליבם של הגולשים ומשמשת להעברת מסרים שיווקיים שאנו רוצים להבליט.

 

 

עיצוב לאינטרנט לעומת עיצוב לדפוס
עיצוב לאינטרנט לעומת עיצוב לדפוס

 

 טעינת אתר

אתר מהיר הוא אחד הגורמים החשובים ביותר המשפיעים על הצלחתו של אתר אינטרנט. אחד המרכיבים לפיהם “גוגל” מדרגת את אתרי האינטרנט, הוא מהירות טעינתם. בנוסך לכך, גולשים רבים נוטים לאבד את סבלנותם אל מול אתר איטיים ובמרבית המקרים הם פשוט מוותרים על גלישה בו עוד לפני שהם נכנסו אליו. מכאן, למהירות טעינת אתר ישנה השפעה רבה על קידומו  במנועי החיפוש ועל כניסתם של הגולשים אליו.

מלבד המושגים החדשים שנכנסו לעולם העיצוב, ישנן נקודות נוספות שעל מעצבי האתרים לשים עליהן דגש רב בתהליך עיצוב האתר:

  • עיצוב אחיד לאתר – שפה גרפית אחידה ועיצוב אחיד בין כל דפי האתר.
  • התאמת אתר למנועי החיפוש – חשוב לדאוג שהעיצוב יהיה תואם לדרישות מנועי החיפוש, בכדי לאפשר את דירוגו וקידומו במנועי החיפוש השונים.
  • התאמת תוכן SEO – שימוש בתוכן איכותי המכיל בתוכו מילות מפתח המשמשות לקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש.
  • מערכת ניהול חדשנית – חשוב להשתמש במערכת ניהול חדשנית וידידותית, המאפשרת לבצע באתר שינויים בכל עת.
  • שימוש באלמנטים גרפיים – בעיצוב אתר מומלץ להשתמש באלמנטים כמו תמונות, אנימציות, וידאו, רקעים וכו’ בכדי לשדרג את מראה האתר ועיצובו. אולם, יש להשתמש בהם במידה בכדי לא להכביד את מהירות האתר.

מלבד המושגים והנקודות החדשות שנוספו לעולם העיצוב הגרפי, אחד ההבדלים הבולטים בין עיצוב לאינטרנט לבין עיצוב לדפוס הוא ההבדל במידות וגדלים. בעוד שבעיצוב לדפוס מידות העיצוב (ס”מ, מ”מ) נקבעות מראש ואינן משתנות, בעיצוב לאינטרנט המידות והגדלים נקבעים באמצעות פיקסלים המשתנים בגודלם בהתאם לגודל המסך והרזולוציה שלו. לכן, על מעצבי אתרים לקחת בחשבון כל שינוי טכנולוגי ולהתאים את עיצוב האתר לכל המכשירים והמסכים.

תהליך בניית אתרים בנוי ממספר שלבים שיש להתייחס אליהם בעת תהליך העיצוב. ראשית, על מעצב האתר לדאוג לכך שהעיצוב יהיה דינאמי ובנוי לשינויים עתידיים. שנית, חשוב שהעיצוב יאפשר ניווט קל ונוח במינימום הקלקות בין דפי האתר. כמו כן, כפי שציינו קודם, חשוב שהאתר יהיה מעוצב בצורה רספונסיבית, אשר תאפשר גלישה נוחה ונעימה מכל מכשיר. יתרה מכך, על מעצב האתר להתאים את העיצוב לדרישות מנועי החיפוש בצורה שתאפשר את קידומו של האתר ודירוגו גבוה ככל האפשר ובנוסף תסייע בתהליך הקידום האורגני (SEO). בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על עיצוב קליל שיאפשר מהירות גלישה גבוהה ולהימנע מיצירת עומס אשר תאט אותו. התייחסות למרכיבים אלו בתהליך העיצוב יסייעו ביצירת אתר מקצועי וידידותי למשתמש.

לסיכום, בעיצוב לאינטרנט לעומת עיצוב לדפוס ניתן לראות שבעיצוב המסורתי אין הרבה שינויים והוא הרבה יותר פשוט. לעומת זאת, עיצוב לאינטרנט הינו תחום רחב המכיל בתוכו המון מרכיבים ומושגים חדשים. בנוסף, זהו תחום דינאמי המשתנה ומתעדכן כל הזמן במקביל להתפתחות הטכנולוגיה. מעצבים העוסקים בעיצוב לאינטרנט צריכים לשים לב כל הזמן לתהליכים ולשינויים החלים בעולם האינטרנט והטכנולוגיה ולהתעדכן יחד איתם.