אנחנו חיים בעולם קפיטליסטי וגוגל עצמה היא תאגיד אמריקאי, אך בחירה יוצאת דופן ובעלת משמעות שנעשתה בחברה היא ליישם בנראות ובעיצוב של תוצאות החיפוש עקרונות סוציאליסטיים.

כן, שמעתם נכון. כל אתר אינטרנט בעמוד התוצאות של גוגל, בעיקר כתוצאה של שיווק דיגיטלי, מקבל את אותה במה וחשיפה שבאות לידי ביטוי באחידות מספר התווים, הגופן, השטח על פני הדף וכן הלאה.

מכאן, שחנות מקומית קטנה ותאגיד ענק נהנים מנקודת פתיחה שווה, במשיכת תשומת לבו של הגולש.

הפרמטר היחיד שמבחין ביניהם הוא המיקום בדירוג.

כך, הרלוונטי, הענייני והמוצלח ביותר מבחינת צרכי הלקוח ינצח, כלומר, יעלה במיקום ויגיע לקהל מבקרים רחב.

עיקרון שוויוני זה מאפשר למשל ל”רהיטי אבי מרמת גן” לעקוף את ענקית הרהיטים איקאה, במידה שבעל העסק יקדם את האתר באופן נכון וישכיל לעשות שימוש חכם בעקרונות מנוע החיפוש.

בכתבה זו נסביר את היתרונות הגלומים בסוציאליזם של גוגל עבור עסקים קטנים שעובדים עם משרד פרסום וכאלו שלא וכמו כן עבור הגולשים עצמם.

שוויון בנראות

כל אתר אינטרנט מיוצג בתוצאות החיפוש על ידי אותו סגנון מינימליסטי המוכר עם ה-Meta-Description וה-Meta-Title.

באותו עיצוב ועם מספר תווים זהה.

הגולש לא יכול להבחין אם מדובר בתאגיד ענק או חנות מקומית, והדבר נכון גם לגבי המודעות הממומנות.

העניין היפה כאן, שתורם לעקרון השוויון, הוא שגוגל “מסירה” על ידי זאת משתנים שאינם תורמים ליכולתו של הגולש למצוא תשובות לשאלותיו, כמו בולטות, גודל, צבעים עזים וכל מימד שיווקי אחר.

תשומת הלב של הגולש והדבר היחיד שיקבע לאיזה אתר הוא יבחר להיכנס אינו הכסף “ששפכה” חברה גדולה ומוכרת על מודעה גדולה וצבעונית, אלא מושגים אחרים לחלוטין כמו רלוונטיות, ערך מוסף, חווית משתמש ועוד.

הזדמנות שווה לפסגה

כאמור, העוצמה האמיתית של עקרון השוויוניות מתממשת ביכולת של עסק קטן לעקוף שחקניות גדולות ממנו בהרבה.

לדוגמה, בכוחה של חנות מקומית לבחור לשים דגש מיוחד על קידום ביטוי מסוים וכך לעקוף חברות גדולות ומוכרות, שלא השקיעו דווקא בקידום של מילות מפתח אלו.

רגע מה? ובכן, ניתן דוגמה.

חנות לציוד בית ספר שתשקיע את מירב תקציב הקידום שלה על הביטוי “ילקוטים לבית ספר בנתניה” תוכל להגיע לראש דירוג התוצאות ולהופיע לפני חברות מוכרות ממנה כמו קרביץ או אופיס דיפו.

זאת מכיוון שאלו לא הקדישו מאמץ רב בביטוי הספציפי הזה משום שהן מציעות מוצרים רבים ופועלות בפריסה רחבה.

קידום על ידי ביטויים של חברות גדולות

אפשרות מתוחכמת נוספת לעסק קטן היא לקדם את עצמו על ידי שימוש בביטוי של מותג חזק.

לא אחת, עסקים קטנים דואגים לקדם את עצמם באמצעות מילות מפתח ששייכות לכאורה לחברות אחרות.

כך הם יוצרים הזדמנות להופיע בדירוג התוצאות כאשר הגולשים מחפשים את החברה הגדולה והמוכרת ומושכים עקב כך לקוחות אליהם.

למשל בחיפוש “מיטות ילדים איקאה” שלכאורה מוכוון בפירוש לחברה השוודית ניתן למצוא עסקים נוספים במיקום גבוה יחסית, זאת בבחינת “If you can’t beat them, join them”.

מדובר בצעד חכם משום שבנוסף להגעה לקהל יעד רחב יותר, הוא משרת את האינטרס של הגולש אשר נחשף למגוון תוצאות רלבנטיות המקלות עליו את תהליך סקר השוק.

אם חברת “X” שמקדמת עצמה בביטוי “מיטות ילדים איקאה” בתוצאות האורגניות תציע ללקוח פתרונות אטרקטיביים ואיכותיים, ייתכן והיא תצליח לכבוש את ליבו של הגולש.

לסיכום,

מנוע החיפוש של גוגל עובד כך שכל אתר ואתר מקבל את אותה נקודת פתיחה.

עקרון השוויוניות “מנקה” מתוצאות החיפוש משתנים מתערבים כמו צבע, גודל ושטח ומותיר רק את פרמטר הרלוונטיות והמענה על צרכי הגולש.

באופן זה ניתנת אפשרות לכל בעל עסק שיהיה ממוקד, ישקיע ויתפתח למשוך כמות רחבה של מבקרים לאתר ולהתחרות עם שחקנים גדולים ממנו בהרבה.