כאשר בונים אתר אינטרנט, חשוב לבצע תכנון מקדים להקמת האת וזאת ע”י זיהוי קהל היעד, ניתוח וכתיבת בריף שיווקי.

לאחר ניתוח התוצאות ניתן לקבל תמצית ממוקדת לפרטים המרכזיים והחשובים ביותר שאנו רוצים להעביר לקהל היעד, כלומר המסרים השיווקיים המתאימים ביותר.

מסרים אלה חשובים ביותר לשלב הקופירייטינג וכתיבת תוכן לאתר האינטרנט או כל אמצעי מדיה אחר.

שלב זה הוא בעל חשיבות רבה ויש לקחת אותו בחשבון לפני בניית אתר אינטרנט.

אתר טוב הוא אתר באינטרנט שמבודל מהמתחרים

לפני שמתחילים לבנות אתר, מומלץ לעשות מחקר מתחרים מעמיק של החברה ולבדוק מהן נקודות החוזק ומה הן נקודות החולשה – מודל SWOT.

כמו כן, לבדוק את היתרונות שלנו אל מול המתחרים. לאחר ניתוח הממצאים ניתן יהיה לתכנן את האתר בצורה אפקטיבית, שתתאים לקהל היעד הן מבחינת העיצוב והן מבחינת התוכן.

יש לשאול את השאלות הבאות:

  1. מי הם המתחרים?
  2. האם האתרים שלהם מעוצבים בצורה טובה ונעימה לעיניי הגולשים?
  3. האם יש להם תוכן איכותי ומקצועי?
  4. נקודות לשיפור, האם יש לי רעיונות חדשים ומקוריים שאין אצל המתחרים שיכולים למשוך את העין?

שנרחיב?

כל מי שמבקש להשקיע ולהקים אתר, שואף שהאתר שלו יהיה טוב! אך מהו אתר טוב? האם אתר טוב הוא חתיך ופופולארי, חכם ומסתורי, או פשוט וקולע?

ובכן ראוי להבין שלצד העובדה שכולם שואפים בדיוק לאותה מטרה, הרי שיש אינספור דרכים לקלוע ליעד ויש אינספור תוצאות ראויות, אך הבסיס זהה – תהליך הבנייה כולל 3 מהלכים:

  1. מחקר מקדים
  2. יישום המסקנות
  3. ביצוע אופטימיזציה באופן שוטף

שלב א’ – מחקר מקדים

כאשר בונים אתר אינטרנט, חשוב לבצע תכנון מקדים, וזאת ע”י זיהוי וניתוח קהל היעד, בחינת מצב נוכחי, בחינת מטרות, בעיות, אמצעים, תקציב, ערך מוסף (למשל מהן נקודות החוזק והחולשה), בחינת המתחרים הישירים והעקיפים, מאפייני השירות / מוצר, הסטטוס אליו שואפים וכדומה.

לצד בחינת עומק שנוגעת למהות האתר, גם יש לבחון היטב מאפיינים דיגיטליים – כאלו שמסייעים בקידום ומיישרים קו עם מנוע החיפוש. מכאן שיש לבחון איזה צירוף מילים לקוחות היעד מקלידים כאשר הם עומדים לחפש את האתר, איזה מבנה URL נכון עבור כל מקרה, היכן מוטב לאחסן את האתר, יש לשקול האם מבצעים קידום ממומן (או מסתפקים בקידום אורגני), כיצד בונים תפריט ניווט קולע ואינטואיטיבי, כיצד מכניסים סדר בתפריט הניווט (כך שתהיה ההיררכיה ברורה בין הקטגוריות), יש להשקיע בעיצוב רספונסיבי (מותאם לנייד), לבחון לאלו רשתות חברתיות מוטב לחבור, לחקור אודות מילות מפתח, לשקול שיתופי פעולה עם עסקים אחרים (ולו מבחינת הטמעת קישורים), להגדיר נכונה מאפייני תמונות (בהתאם לכללי קידום מבית SEO), להשקיע במהירות הטענה מהירה, לשלב בין קוד HTML לבין קובץXML  (פונה הן לקהל היעד והן למנוע החיפוש) וכדומה.

כיצד עושים כל זאת? ראשית מבינים שעומדים בפני מסע ייחודי שמוביל לתוצאה ייחודית – משמע אתר טוב אינו תוצאה של “העתק הדבק”, אלא דורש בכול פעם מחדש לצאת לדרך, לחקור, לבדוק ולהיות פתוחים לחידושים דיגיטליים ולכלי עזר שזה עתה יצאו לאוויר.

שלב ב’ – יישום מסקנות

לאחר ניתוח התוצאות מתקבלת תמצית ממוקדת של הפרטים המרכזיים והחשובים ביותר שמבקשים להעביר לקהל היעד – הן מבחינת תוכן והן מבחינת עיצוב וקידום. מסרים אלה מהותיים לשלב הקופירייטינג, אם עבור הנעה לפעולה ואם עבור מיצוב הסטטוס הרצוי. כמו כן, אין זה רק מספיק לספק את המסר הרצוי על הצד הטוב ביותר, אלא גם יש להבין היכן מפרסמים מחוץ לאתר, על מנת שבסופו של תהליך הלקוחות הרלוונטיים יגיעו ליעד ויבצעו את הפעולה הרצויה.

משמע לצד יישום מסקנות שנוגעות לתוכן ודיגיטל, גם יש לקבל החלטות שיווקיות ותקציביות, החלטות שבין היתר ישפיעו על קידום האתר – אם מבחינת קניית קישורים, ואם מבחינת הפצת בלוגים בפלטפורמות נוספות.

שלב ג’ – אופטימיזציה

לאחר שלב יישום המסקנות חשוב להיות בוגרים ולהניח שניתן להשיג טוב יותר, ואף ייתכן שטעינו אי שם בדרך, כי בתחום בו הכול אפשרי ושמאפשר לפעול עד בלי סוף – יש להניף סימן שאלה באוויר ולדעת לנתב מאמצים וסכומים כראוי, ועל כן מוענק מקום של כבוד לתהליך האופטימיזציה!

כאן נכיר את הכלי החשוב מכל – גוגל אנליטיקס (אם כי לא חסרים כלים חשובים נוספים).

גוגל אנליטיקס מאפשר לנתח את אחוזי הכניסה, להבין מה עובד יותר או פחות טוב, ללמוד היכן יש למקד את תשומת הלב, לקבל החלטה מה לשמור ועל מה לוותר, לגלות אלו שיטות שיווק מצדיקות את עצמן, להבין מהו זמן השהייה הממוצע באתר, מהן מילות החיפוש הפופולאריות ביותר, מהם אחוזי הנטישה ובאופן כללי לקבל שלל מידע רלוונטי שעם מספיק תשומת לב, עשוי לייעל את האתר הקיים ולהוביל לעבר היעד הרצוי – להפוך אתר סביר לאתר טוב באמת!

עם יד על הלב

עשיתם דרך ארוכה ואילו עתה יש לבחון האם הושגה המטרה.

כיצד תדעו? בואו נחזור אחורה!

לפני היציאה לדרך יש לעצור ולהגדיר יעדים. בהתאם ליעדים ייבחנו ההישגים.

באופן כללי נהוג לצפות שהאתר יעשה מהפך חיובי בכול הנוגע לנתוני ההמרה, קרי יעדי אופליין, יעדי חשיפה, יעדי מעורבות ויעדי טראפיק.

כיצד מוודאים זאת? באמצעות שלל כלי עזר ייעודיים, אך הם כבר שייכים לסיפור אחר.

שנסכם?!

נסכם עם חמישה דגשים חשובים:

  • אתר טוב הוא גם מעוצב וגם חכם, גם דינאמי וגם מודע לעצמו, גם פשוט וגם נוח.
  • אתר טוב זקוק למפעיל טוב! אינכם מבינים מספיק בתחום? השיגו עזרה!
  • אתר טוב גם יהיה מושקע מבחינת תוכן ועיצוב וגם יקודם כהלכה בפלטפורמות השונות!
  • אתר טוב אחד לא יהיה דומה לאתר טוב שני.
  • אתר טוב צריך להיות ייחודי ובאותה נשימה להיעזר בכלי אופטימיזציה שמשרתים את הכלל.

מה נותר?

לבחון את האתר שלכם ולשאול האם הוא מספיק טוב עבורכם, והאם הוא יכול להיות יותר טוב.